Weer naar school na een vakantie! Hoe zorg ik als ouder voor een goede start voor mijn hoogsensitieve kind?

Het weer naar school gaan na een vakantieperiode kan spanning geven bij je kind. Ook als je kind er zin in heeft. Wisseling in ritme en daginvulling kan wennen zijn voor je kind. Na een vakantie waarin de meeste kinderen meer thuis zijn, is het weer even wennen aan een vol programma met school, sport en eventueel na-schoolse opvang. Al deze activiteiten kunnen veel indrukken en prikkels geven. Hoogsensitieve kinderen ervaren vaak een vol hoofd en vermoeidheid in de eerste week/weken na de vakantie.

Zeker na de zomervakantie zijn er zijn veel nieuwe indrukken te verwerken.

  • Hoe is de nieuwe juf of meester?
  • Hoe is de stem van de juf of meester?
  • Welke afspraken en regels zijn anders?
  • Ga ik die nieuwe rekensommen en taalopdrachten wel begrijpen?
  • Bij wie kom ik te zitten aan de tafel?
  • Misschien ruikt het zelfs wel anders in het nieuwe klaslokaal.

Het kan zijn dat je kind, voordat school weer begint, last heeft van slapeloosheid en/of lichtgeraakt is. Tijdens de schoolweken kan het zijn dat je kind zich terugtrekt of meer huilbuien of woede-uitbarstingen heeft. Vaak is dit een teken dat de emmer overloopt; dat het allemaal even teveel is. Omdat je kind veel details waarneemt en gevoelig is voor sferen, heeft het tijd nodig om deze informatie te laten bezinken.

Je kunt je kind helpen. Hoe?

  1. Geef ruimte aan de gevoelens en emoties die je kind heeft.
    Wuif ze niet weg door te zeggen; ‘het valt wel mee’, of ‘het was toch ook heel leuk!’
    Juist door ruimte te geven aan gevoelens en er woorden aan te geven leert je kind zichzelf kennen. Je kind voelt zich begrepen en dat werkt kalmerend.
    Het kan zijn dat je kind weinig woorden heeft om zich uit te drukken. Jij kent je kind goed! Gebruik je eigen intuïtie en zeg bijvoorbeeld; ’je hebt veel gedaan op school en volgens mij ben je daar ook een beetje moe van geworden. Klopt dat?’
    Gebruik woorden die je kind begrijpt.
    Een overprikkeld kind die een woede-uitbarsting heeft of een huilbui, heeft het nodig om te ontladen. Daarna, wanneer een kind rustig is, kun je samen kijken naar hoe overprikkeling voorkomen kan worden en wat te doen bij overprikkeling. Ook kun je afspraken maken over wat wel en niet mag tijdens een boze bui.
  2. Zorg voor rust- en oplaadmomenten.
    Zo heeft je kind de tijd om te verwerken en op te laden. De meeste kinderen weten zelf goed wat ze nodig hebben. Zo niet, dan kun je helpen dit te ontdekken. Bijvoorbeeld even liggen op de bank, touwtje springen of muziek luisteren.
    Met schermtijd lijkt je kind zich te ontspannen, maar ook al deze indrukken moeten worden verwerkt. Als je kind wil spelen na schooltijd, verkort deze speel-afspraakjes zodat er tijd is om bij te komen.
  3. In het lijf!
    Help je kind weer bij zichzelf te komen. Kriebelen of wrijven over de rug of de benen, een voetmassage of douchen kan daarbij helpen. Als je kind weer bij zichzelf is gekomen, komt ook de ontspanning en rust.

Voordat je kind naar school vertrekt kun je ook een oefening doen:
Deze oefening geeft een rustige en stevige energie en daarmee begint je kind de dag goed. Doe vooral mee met je kind! Dit geeft betrokkenheid en plezier en je begint zelf de dag ook goed geaard en bij jezelf. Als je kind deze oefening gewend is om te doen, kost het zo’n 2 minuten (langer mag ook). Het effect kan groot zijn!

Sta als een boom

Oefening; ‘Sta als een boom’

  • Ga rechtop staan en zet je voeten iets van elkaar op de grond.
  • Stel je voor dat je een grote stevige boom bent. Onder je voeten groeien je wortels diep de aarde in. Dieper.. nog dieper.. Neem de tijd om de wortels meer en meer te laten groeien.
    Je lijf is een prachtige dikke stam met een dikke schors. Daar kan niks doorheen.
    Je staat stevig en rustig.
  • Sluit je ogen en voel dat je ademhaling in en uit gaat. Als je het fijn vindt, kun je daarbij je handen ontspannen op je onderbuik leggen.
  • Blijf een tijdje zo staan tot het gevoel hebt dat het genoeg is geweest. Open je ogen, rek je nog even uit als je daar zin in hebt en je bent klaar om aan je dag te beginnen.


Wil je meer tips voor een goede start na een vakantie of heb je na deze oefening interesse in meer oefeningen voor een rustig en stevig gevoel? Neem dan contact met mij op.

Ida Aantjes

Ida Aantjes

Coaching bij hoogsensitiviteit
en opvoedvragen