Tips voor ouders, leerkrachten en verzorgers.

Hierbij geef ik een aantal tips voor ouders, leerkrachten en verzorgers die een hoogsensitief kind begeleiden.

Wees je ervan bewust dat bij overprikkeling communicatie op dat moment bijna niet meer mogelijk is.
Bespreek daarom met het kind wat hij/zij kan doen om overprikkeling te voorkomen of wat te doen op het moment dat het zich overprikkelt voelt.

Heb begrip voor de
achtergrond van het gedrag.

Gedrag dat een kind vertoond is het topje van de ijsberg. Het is de zichtbare uiting van onderliggende processen. Wat is de onderliggende behoefte van het kind? Gaat het kind huilen of schreeuwen omdat het wil ontladen? Is het kind overprikkeld en gebruikt het deze manier om zich weer rustig te kunnen voelen? Het is belangrijk dat het kind begrijpt wat er gebeurd.

Het is belangrijk dat het kind en de omgeving de karaktereigenschap hoogsensitiviteit accepteert.

Stel grenzen aan onacceptabel gedrag.
Dit geeft veiligheid.

Stimuleer het kind op zoek te gaan naar ander gedrag.
Wat kan het de volgende keer anders doen? Welke ideeën heeft het kind daarover? Welke van de ideeën wil het kind uitproberen? Het zelf laten nadenken over de oplossing vergroot het probleemoplossend vermogen en geeft gevoel van controle en erkenning. De ouder/verzorger stelt de kaders bijvoorbeeld; ‘we laten spullen heel’ of ‘een zwemdiploma halen moet’. Kinderen komen vaak met goedwerkende oplossingen bijvoorbeeld touwtje springen bij opkomend gevoel van boosheid. Of, in stapjes, oefenen met kleren aan zwemmen.

Hoogsensitief kind geaard zijn

Onderzoek met het kind wat het nodig heeft om lichaamsbewustzijn te vergroten.
Met lichaamsbewustzijn wordt bedoeld dat het kind zijn/haar emoties en overprikkeling kan voelen in zijn/haar lijf. Bv doordat het kind druk voelt in het hoofd, onrust of prikkeling voelt in de benen of pijn in de buik. Lichaamsbewustzijn helpt het kind te voelen wat er nodig is, grenzen te stellen en geeft mogelijkheden om te (leren) aarden. Geaard zijn geeft stevigheid in de basis van het kind waardoor het meer aan zal kunnen. Er zijn allerlei lichaamsgerichte oefeningen voor kinderen die helpen lichaamsbewustzijn te vergroten en te aarden. ‘Staan als een boom’ is een voorbeeld van een oefening waarbij het kind visualiseert dat het stevig staat als een boom en wortels diep in de aarde heeft. Dit helpt het kind om bij zichzelf te blijven waardoor het kind goed kan blijven voelen hoe het met hem/haar gaat en daarnaar kan handelen.

Heb je vragen hoe deze kennis om kunt zetten in een passende manier van opvoeden? Neem dan contact met mij op.

Tips voor ouders, leerkrachten en verzorgers.

Hierbij geef ik een aantal tips voor ouders, leerkrachten en verzorgers die een hoogsensitief kind begeleiden.

Wees je ervan bewust dat bij overprikkeling communicatie op dat moment bijna niet meer mogelijk is.
Bespreek daarom met het kind wat hij/zij kan doen om overprikkeling te voorkomen of wat te doen op het moment dat het zich overprikkelt voelt.

Heb begrip voor de
achtergrond van het gedrag.

Gedrag dat een kind vertoond is het topje van de ijsberg. Het is de zichtbare uiting van onderliggende processen. Wat is de onderliggende behoefte van het kind? Gaat het kind huilen of schreeuwen omdat het wil ontladen? Is het kind overprikkeld en gebruikt het deze manier om zich weer rustig te kunnen voelen? Het is belangrijk dat het kind begrijpt wat er gebeurd.

Het is belangrijk dat het kind en de omgeving de karaktereigenschap hoogsensitiviteit accepteert.

Stel grenzen aan onacceptabel gedrag.
Dit geeft veiligheid.

Stimuleer het kind op zoek te gaan naar ander gedrag. Hoogsensitief kind geaard zijn
Wat kan het de volgende keer anders doen? Welke ideeën heeft het kind daarover? Welke van de ideeën wil het kind uitproberen? Het zelf laten nadenken over de oplossing vergroot het
probleemoplossend vermogen en geeft gevoel van controle en erkenning. De ouder/verzorger stelt de kaders bijvoorbeeld; ‘we laten spullen heel’ of ‘een zwemdiploma halen moet’. Kinderen komen vaak met goedwerkende oplossingen bijvoorbeeld touwtje springen bij opkomend gevoel van boosheid. Of, in stapjes, oefenen met kleren aan zwemmen.

Onderzoek met het kind wat het nodig heeft om lichaamsbewustzijn te vergroten.
Met lichaamsbewustzijn wordt bedoeld dat het kind zijn/haar emoties en overprikkeling kan voelen in zijn/haar lijf. Bv doordat het kind druk voelt in het hoofd, onrust of prikkeling voelt in de benen of pijn in de buik. Lichaamsbewustzijn helpt het kind te voelen wat er nodig is, grenzen te stellen en geeft mogelijkheden om te (leren) aarden. Geaard zijn geeft stevigheid in de basis van het kind waardoor het meer aan zal kunnen. Er zijn allerlei lichaamsgerichte oefeningen voor kinderen die helpen lichaamsbewustzijn te vergroten en te aarden. ‘Staan als een boom’ is een voorbeeld van een oefening waarbij het kind visualiseert dat het stevig staat als een boom en wortels diep in de aarde heeft. Dit helpt het kind om bij zichzelf te blijven waardoor het kind goed kan blijven voelen hoe het met hem/haar gaat en daarnaar kan handelen.

Heb je vragen hoe deze kennis om kunt zetten in een passende manier van opvoeden? Neem dan contact met mij op.