Corona-onrust verminderen voor je hoogsensitieve kind… Het begint bij jezelf

We zitten weer in een lockdown. Dit brengt voor een ieder weer andere gedachten en gevoelens met zich mee.

Zelf was ik erg onrustig afgelopen week. En niet zo’n beetje ook. Mijn hoofd draaide overuren. Over wat er allemaal geregeld moest worden zowel voor thuis als voor mijn werk. Ik was ook steeds bezig met hoe ik mij kon verhouden tot de meningen en gevoelens van ‘de ander’. ‘De ander’ was mijn vriendin, mijn man, mijn collega, etc. Ik vroeg mij af: “Waar en bij wie spreek ik mij uit? Bij wie levert dit spanning op omdat we er niet hetzelfde in staan? Hoe ga ik daar mee om?” En al die onrust nam ik mee naar huis. Herkenbaar?

Hoogsensitieve kinderen zijn erg gevoelig voor sferen. Ze voelen haarfijn aan of de ander lekker in zijn vel zit of dat er iets speelt. Ze proberen dit te begrijpen en kunnen minder goed tot rust komen als ze hierin zoekende blijven. Wat goed is om te beseffen is dat hoogsensitieve kinderen ook de collectieve angst en/of stress van Corona oppakken.

Deze lockdown is ook voor hen opnieuw een omschakeling geweest. Het ene kind voelt zich opgelucht omdat hij/zij moe was, zo aan het einde van het jaar. Het andere kind is verdrietig of van slag door de plotselinge sluiting van de scholen. Elk kind uit zich anders. De één door meer verzet te laten zien, de ander door woede- of huilbuien. En er zijn kinderen die veel nabijheid vragen.

Jij, als ouder, kunt iets doen. Voor jezelf en voor je kind! Ik geef je een aantal tips mee die ervoor zorgen dat de rust in jezelf terugkeert waardoor je kind ook al meer rust gaat ervaren. Voel je vrij om uit te proberen wat bij je past.
De tips:

  • Maak contact met je lijf. Heb je tijd? Maak dan een wandeling in de natuur waarbij je met aandacht bij je voeten bent. Wees je bewust van het afrollen van je voeten en voel daarna ook bewust je benen, je heupen, je armen, je buik en je rug. En adem de heerlijke geur van de natuur in. Kijk, luister en voel… Neem het in je op.
  • Heb je deze tijd niet? Doe dan deze grondingsoefening die kort en heel effectief is. Visualiseer dat je een boom bent en stel je voor dat er, vanuit je voeten, wortels ontstaan die diep de aarde in groeien. Neem de tijd om dit helemaal te doorvoelen en het contact met de aarde te maken. Je kunt vervolgens je handen op je buik leggen om je ademstroom te voelen. Deze oefening kost je een paar minuten maar geeft echt resultaat. Je voelt je meer ontspannen, beter bij jezelf en je staat steviger in je schoenen.
  • Geef jezelf een voetmassage. Nog nooit gedaan? Geen probleem. Op internet kun je gemakkelijk fijne tips opzoeken. Na nog geen 10 minuten voel je dat je gedachtestroom stopt en je lijf zich kan ontspannen.
  • Neem de tijd om te voelen. Laat emoties toe als deze er zijn. Je zult merken dat ze dan ook weer milder worden.
  • Nu je weer helemaal bij jezelf bent, kun je je weer verbinden met je eigen hartenergie. Voordat je begint aan deze visualisatie is het belangrijk dat je geaard bent. Visualiseer een helder licht om je heen. Als een cocon. En richt je aandacht dan een tijd op je hart. Het heldere licht zal door deze aandacht naar je hart stromen en vult je hele hart. Je hart kan warm aanvoelen en de energie wordt groter. Laat deze energie vervolgens door je hele lichaam en je cocon stromen. Voel wat deze oefening met je doet als je deze dagelijks herhaalt.
  • Word je blij van sporten, dansen, schilderen en/of zingen? Plan deze activiteiten bewust in. Het verlaagd stresshormonen en geeft energie.
  • Tot slot: Maak een keuze in wat je volgt in het nieuws en de media. Er is zoveel afleiding te vinden in de mediakanalen. Voel waar je energie van krijgt en waar niet.
Just be

Wanneer jij weer rustig bent, zal dat al enorm effect geven voor je kind. En wees transparant. Zeg niet dat je ok bent terwijl je verdriet ervaart. Wees oprecht. Dan kan je kind ook zichzelf zijn en leren omgaan met emoties.

Bovenstaande oefeningen kun je ook met je kind doen. Vinden ze heerlijk! Op internet staan ook leuke filmpjes met kinderyoga en kindermeditaties. Misschien ook iets voor je kind? Doe vooral mee, dat vergroot het plezier. En maak veel (fysiek) contact met je kind. Wat vindt hij/zij fijn? Kietelen, aaien, op schoot zitten, voetmassage, knuffelen? Kinderen vinden er gegarandeerd rust bij. Neem de tijd om naar je kind te luisteren. Wuif angst, verdriet of zorgen niet weg. Maar luister naar je kind, vraag door, help ze om zich te verwoorden. Vanuit de rust die ontstaat kan je kind zijn/haar batterij opladen. Er ontstaat meer ruimte voor plezier.

Geniet van alle mooie momenten! Van de verbinding, van het samenzijn, op welke manier dan ook.

Ida Aantjes

Ida Aantjes

Coaching bij hoogsensitiviteit
en opvoedvragen